torsdag 13 januari 2011

Funderingar

När jag promenerar med min lilla flock, bestående av 3 hundar, har jag full koll på hundarna, och de på mig.
Ouzo går aldrig långt bort, och är super uppmärksam på vad jag gör, så fort jag stannar kommer han i full fart och undrar vad som är på gång. Imza har också koll, även om hon ibland är lite latare och stannar på håll och ser vad jag ska göra, och Qopper är sällan särskilt många meter från mig.

När jag däremot har sällskap av någon annan människa med hundar blir mina som förbytta, tar längre rundor, och inte alls samma uppmärksamhet på mig.
Jag har funderat på vad detta beror på, är det för att "urinstinkterna" kommer fram när flocken blir större, och de blir mer jaktfokuserade, eller beror det på att de märker att mitt fokus är på den andra människan och därför tycker att jag är mindre intressant än vanligt, eller beror det på att de helt enkelt glömmer bort sig när de leker med de andra hundarna?

Hur som helst har jag börjat ta tag i det, och det är ju enkelt, några uppgifter och belöningar då och då, så är hundarna uppmärksamma på mig och väljer lätt bort de andra hundarna.

Det var en liten fundering så här på torsdagsmorgonen, nyss hemkommen från en promenad med fullt fokus på matte.


En härlig sommarbild på min lilla flock...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar