tisdag 21 september 2010

Helgkurs för Mona Kjernholm

I helgen var jag på kurs för Mona. Vi var 6 st ekipage med hund och 2 utan. Gänget var handplockat, så det var en jättebra grupp, och vi har alla samma höga målsättning.



Jag hade med mig Ouzo, och han skötte sig med den äran! Han orkade jobba koncentrerat och fokuserat i 25 minuter i taget, och detta förvånade både mig och de andra lite, han är ju bara 4.5 månader. Jag har ju vetat att han är en liten kille som gillar att vara fokuserad, men jag trodde inte han skulle orka hela tiden.
Jag har ju mitt lilla hjärnspöke med tempo, men ingen av de andra trodde att det skulle bli något problem, utan tyckte att det var dags för oss att träna stadga, kan ligga något i det...
Vi tränade sitta still med kontakt, sättande under gång, springa från mig till target, runda pinne, plocka och hålla saker mm. Jag fick massa bra tips på hur vi ska gå vidare i träningen, och också vad jag ska undvika eftersom det redan finns tendens till mönster. Tex har jag en förmåga att röra på mig vid belöningssignal, och det visade sig att han gick på min kroppsrörelse istället för på signalen. Träna, träna...
De andra hade med sig sina elithundar, så jag fick också massa tips till Imza träning! Super!
Jag har ju insett att Imza inte alls är grundtränad som hon borde, så det ska jag jobba på.
Hon har tex aldrig fått lära sig att springa i full fart bort från mig, och Mona trodde det kan vara en av anledningarna till att tempot ut på apporteringarna är sämre än tempot in. Att man inte tänkt på det!!!
Ja, ja allt är träningsbart, och redan efter ett par pass känns det bättre.

Tack alla trevliga, inspirerande och givmilda människor för denna helg! Jag hoppas att det blir fler gånger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar