fredag 21 maj 2010

Del 2 av Maria Hagström kursen

I onsdags var det dags för den andra och (tyvärr sista) delen av Maria Hagströms kurs. Vädrets makter var på vår sida denna gång, strålande sol och runt 20 grader, härligt!
Några av hundarna tyckte nog att det var lite jobbigt, men alla skötte sig fint. Den här gången var det fokus på helhets- och tävlingsträning, vilket är otroligt viktigt och nyttigt, både för oss och hunden (kanske mest oss...). Ekipagen fick återigen välja vad de ville göra, och det blev allt från inropande på plan till ett antal kedjade elitmoment.
om vanligt var Maria tydlig, och delade mer än gärna med sig av sina tips och ideer. Vi passade på att suga ut det mesta, och för min personliga del känns det som om jag skulle vilja ha en liten Maria sittande på axeln och tala om vad och när jag ska göra vad:)
Jag måste kontakta den andra Maria (Rydqvist) hon är ju av samma kaliber, men lite lättare att få tränings tillfällen för.
Det är så kul att se så många trevliga hundar, och jag hittar flera delar hos de olika ekipagen (både förare och hundar) som jag kan lägga till i mitt "målbilds bibliotek" och det är verkligen toppen!
Tack också till Botkyrka BK för en välordnad kurs, där vi blev bjudna på varm och god mat på kvällen, ett föredöme för oss andra!

Träningen går framåt, jag har lärt in ett "upp-hopp sitt" och det funkar bra på nära håll, men jag hoppas att det efter sommaren kommer funka i fjärren också. Annars kedjar jag en del, och finslipar på annat. Konen håller jag på med mycket nu, både för att få fart, och för att få den viktig, så att den inte "glöms" bort på tävling. Det var en tendens till det på sista tävlingen, och det vill vi ju inte ha!

Nästa vecka är det tävlingsträning på Botkyrka, det ska bli kul att träffa lite trevligt Botkyrkafolk igen. Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra, om jag ska nöja mig med ett inrop och lite fritt följ eller om jag ska ta det som en träningstävling, och belöna senare i programmet när jag tycker att hon gör något riktigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar