söndag 11 april 2010

En bra dag enligt Imza


Dagen började med lydnadsträning följt av ett spår. Lydnaden gick bra, hon lyckades inte klockrent i allt, men hon försökte och kämpade tills det blev rätt, och det uppskattar jag verkligen! Spåret gick ganska bra, fortfarande lite för slarvig, men idag hade jag lagt apporterna lite tätare, och då blev hon nogrannare, en godis i utbyte mot apporten vill hon ju inte gå miste om...

På eftermiddagen åkte vi till hennes uppfödare, och pussade på 7-veckors valpar, en liten tik blev min favorit direkt, tur att alla redan är sålda :-) Efter det gick jag och Imza ut i fårhagen och vallade lite. Trots att hon inte har vallat på flera månader var hon lugn och koncentrerad, inga rusningar och lyssnade fint, gullhund. Uppfödaren smygtittade på oss genom fönstret och hon sa att det såg riktigt bra ut.

Jag har bestämt mig för att leja bort vallhundsprovet, jag känner att jag varken hinner, har kunskapen eller erfarenheten nog att klara av det. Om allt skulle gå enligt plan skulle vi säkert klara det, men det behövs bara en liten oväntad händelse så skulle jag stå där med skägget i brevlådan..
Den som ska få äran att göra det istället är Imzas uppfödare, och eftersom vi bor väldigt nära varann, så kommer det inte bli några problem med att de kan träna tillsammans, vilket ju är en förutsättning. Vallning är ju liksom många andra hundaktiviteter, en riktig samarbetsövning.

Kvällen avslutades med en långpromenad, med lite inkallningsövningar och smått o gott. Nu kommer nog Imza sova som en stock, och drömma söta drömmar om får och annat..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar