lördag 17 april 2010

Appelltävling


Jaha, då var brukspremiären påbörjad (och avslutad?).

Stort fält med stormbyar, spåret gick så att vinden antingen kom från sidan eller framifrån. Imza har inte tillräcklig erfarenhet för sånt, efter 5 ängsspår kan man väl inte kräva det...
Hon hade slarvigt upptag, gick ett antal meter utanför spårkärnan (i vind korridoren), missade 1 apporten, strulig vinkel, hyfsat andra ben, hittar apport, tar vinkel, men får vittring på ett annat spår i närheten, och går mellan mitt och det, missar alltså slutet... Man får vad man förtjänar;)

Sen var det dags för platsliggning, och det skötte hon som vanligt med den äran, budföringen likaså. Linförighet, bra men lite tendens till nafs i språng, gillades inte av ena domaren, jag började fnittra..
Framförgåendet, så bra (eller dåligt) som man kan vänta sig efter 4 gångers träning. Läggande bra, ena domaren tyckte att jag var lite hård i mitt kommando, och det kan stämma. Inkallning bra, apportering bra, hon hade lite svårt att bestämma sig om hon skulle ta den på väg ut eller tillbaka, hopp bra avslutade med snett sättande, jag borde ha stått på större avstånd, eftersom hindret är högre än i lydnadsklass. Summasumaru, som vanligt hade jag dålig känsla, men poängen blev hyfsade, uppflyttningspoäng utan spår, alltså inte uppflyttad..

Spår 0, 0
Platsliggning 10, 10
Budföring 10, 10
Linförighet 8, 9.5
Framf.g. 5, 5
Läggande 9.5, 10
Inkallning 10, 10
Apportering 9, 10
Hopp 9.5, 9.5

Summa 230,5 poäng

Som sagt, man får vad man förtjänar, spår och framförgående har tränats alldeles för lite, resten var ok.
Jag undrar bara vad jag ska göra åt min dåliga känska på fria följet, fick beröm av medtävlande och domaren jag fick 8 av skrev "bitförsök i övrigt jättefint" men jag tycker att det känns som om hon är loj, bara för att hon inte är lika "på" som min förra hund (vilket ju är bra, efterdom det var svårt att få topp poäng med henne..). Måste nog filma mer och lära mig att Imzas position är bra, trots att jag tror att hon är på väg att tappa mig.. Ändra känslor är ju inget man gör på en kafferast, men förhoppningsvis kommer vi ha många år framöver på tävlingsbanan så jag hinner hjärntvätta mig!
Nu är både jag och Imza trötta, och i morgon är det tävling igen, får se hur det blir med det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar