onsdag 24 mars 2010

Vår på väg och fått inspiration!


Nu måste väl ändå våren vara här? Snön smälter och taket syns igen, vilken lycka!
Träningen ligger fortfarande lite (för) lågt, är svårt att hitta platser att träna på, halt, blött eller massa snö. Jag kämpar på lite på altanen och det går att göra en del saker där, t ex vittring, stegförflyttningar och fjärr.

Förra torsdagen var jag på Botkyrka BK och lyssnade på Eva Bodfäldt som pratade om Träna för tävling. Jag tycker att hon är inspirerande och hennes sätt att tänka passar mig bra, så nu har jag fått massa ny inspiration! Det som fastnade extra mycket var:
-Överraska hunden, både med var moment avslutas och hur de ser ut
-Le när du gör entre på plan och tänk att det är en scen där ni ska visa upp er
-Använd olika typer av belöningar
-"Bygg" lydnadsbanor med nytänk, tex kalla in från en fjärr, träna fjärr med apport i munnen mm
-Träna gripanden på olika sorters föremål
-Och sist men inte minst VÅGA MISSLYCKAS, annars vet man ju inte vad jag och min hund klarar för problem/störningar

Var ute idag på en fantastisk promenad, solen sken, barnet sov i vagnen och hundarna var lyckliga. Lite träning blev det också, mest fart o fläkt moment! Ska tävla appellen den 4 april, så nu ska jag fokusera på raka inkallningar, vanliga apporteringar, gå före och appellens hopp. Något spår skulle ju vara utmärkt att hinna med också, om bara snön kunde försvinna.

1 kommentar:

  1. Nu vill vi ha vår! Har du träffat Maria något? Jag ser annars gärna att vi bokar en dejt tillsammans :)

    Kul med inspirerande föreläsning!

    SvaraRadera