måndag 1 mars 2010

Härlig ridtur!


När det är sånt här väder ute är det tur att man har häst! Igår tog jag och ett par kompisar en riktigt lång sväng och med oss hade vi tre hundar, mina två och den ena kompisens rhodesian.
Hundarna (och hästarna) får verkligen jobba på i snön! Unghästarna är så duktiga, och min som nästan alltid går först, gör verkligen skäl för sitt namn "Locomotion". Han plöjer utan knot genom all denna snö, och igår när den var blöt blev det ju inte lättare.
Min lilla Norwichterrier måste vara världens envisaste lilla hund, han följer troget med på alla upptåg, trots att han i varje hovspår sjunker ner och måste hoppa, bara för att landa i nästa igen. Ni skulle sett hans glädje när vi kom ut på en plogad väg! Benen spritte på honom som om han inte rört sig på flera veckor! Alla var nöjda och belåtna när vi kom tillbaka till stallet, och efter lite mat och massage sov både hästar och hundar!
Idag skulle jag åkt till Gnesta och tränat men med tanke på vägarna dit stannade jag hemma istället. vVill inte fastna i någon snödriva eller backe med tre barn i bilen och en man som är borta.. Jag har redan hälsat på i 2 snödrivor denna vinter och det känns som om det får räcka :-)
Här hemma har jag tränat lite stegförflyttningar, och lite "galet" fritt följ /så galet det nu går att göra inomhus). Imza älskar det, och positionen blir bättre obättre, så snart är vi kanske tillbaka i det fritt följ vi hade en gång!
Altanen som var min nya träningsplats har tyvärr blivit insnöad av all snö som skottats ner från taket:( så det blev vittring i snön, och resten inomhus. Vittringen känns mer o mer trygg, och det verkar som om poletten har trillat ner hos den lilla damen att det är viktigt med rätt pinne, inte bara en pinne vilken som helst.
Eftersom snön fortsätter vräka ner lär det bli mer inne träning ett tag framöver..

Snart ska Imza löpa, och då tänkte jag bara träna roliga saker med henne, kanske lära henne ett och annat nytt trick.
Jag vill helst lära henne trick som jag känner att jag kan ha nytta av i lydnaden, är det någon som har något förslag? Jag har lärt henne skänkelvikning på planka och springa runt något, finns det ytterligare bra att ha saker som jag har missat? Det vore kul om ni ville dela med er av era tricks! Jag lovar att återkomma med hur det har gått, eventuellt dokumenterat också!

Jag tänkte anmäla oss till Apellspåret på hemmaklubben den 4 april, hon älskar ju att spåra, så om bara snön försvinner ska jag lägga lite krut på det. Det enda moment hon inte kan, är framförgåendet, vet inte om det är någon ide att lära in det?
Det ska bli skönt att få tävla i en "enkel" klass igen, vi har ju rätt fort tagit oss upp i lydnadsklasserna, så vi saknar tävlingsrutin, både jag o Imza. Härlig känsla att få gå in på plan och bara ha det kul, det kommer nog uppskattas av lilla damen! Sen vet man ju aldrig hur det går, men det är ett senare bekymmer..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar