söndag 17 januari 2010

Liten uppdatering...

Igår var jag och tränade på en plogad parkering. Jag hade bestämt mig för att länka gå-ruta, inkallning, rutan och dirigeringsapport. Imza gjorde det hon skulle men tempot var lite dåligt, kan det bero på att underlaget var rättså halt?

Sen hade jag bestämt mig för att detaljträna dirigeringsapportering, rutan och konskick. Helt plötsligt sprang hon åt fel håll på dirigeringsapporteringen??? det har faktiskt aldrig hänt förut, att hon går till mitten då och då händer ju, men det brukar vara när hon inte ser den apport hon är på väg till... Har jag månde tränat alldeles för mycket vänster eftersom hon har haft problem med det?? Jag fick henne dit jag ville med lite omdirigeringar, och växlade sedan oregelbundet vänster och höger, och då gick det bra.

Rutan stannade hon lite tight i, beroende på att jag stannat henne förtidigt några gånger, så där gick vi nära och tränade position i rutan.

Konskicken har vi inte riktigt fått kläm på, om hon är säker på att det är till konen hon ska kan tempot dala, och annars kan hon springa lite för långt ifrån konen. Nu håller jag på att experimentera med konskick ala Finland, återkommer med resultat.

Tidigare på dagen hade vi kört lite vittring med blandat resultat, och luktdiskriminering, som hon har fått riktigt bra kläm på. Vittringen är svår, det blir lätt apporteringstänk, och när hon tar fel pinne och märker det blir hon lite låg, men som sagt bara att kämpa på!

På kvällen var Imzas uppfödare med döttrar (tillika mina tjejers bästa kompisar) här och åt och pratade, och vi hade det jättetrevligt, som vanligt!

Mitt i natten när gästerna åkt, gick jag ut och tränade lite höger/vänster med matskålar och hon gick bara fel någon gång i början, sen trillade polletten ner.

Idag har vi varit i Edebyridhus och tränat. Placering i rutan, konskick, vänster svängar och inkallning var det vi fokuserade på. Hon skötte sig alldeles utmärkt, trots skällande agility hundar precis brevid. Några rusningar genom tunneln fick hon också göra, det älskar hon:)

Nu har vi precis kommit hem från stallet där vi varit välkomst kommitté när det kom en fullt frisk häst som egenligen skulle slaktas på måndag, för att ägaren inte tycker om henna, folk är mystika... Nu kommer hon få massa med mat, kärlek och hästkompisar, precis som det ska vara!

1 kommentar:

  1. Aha, nu hittade jag allt din och Imzas blogg. Kul! Lycka till med träningen! /Anna & Missy

    SvaraRadera