måndag 11 januari 2010

Inomhusträning

Igår kom jag hem efter tre dagars inomhusträning i Mjölby. Det var Madde som hade kennelläger för sin hundar, och jag lyckades snika mig med;)

Det var mellan 20 och 25 minusgrader, så sök- och spårträningen blev inställd och vi körde bara lydnad istället. Det hade jag nog ändå tänkt att göra, så det passade bra att kunna få hjälp av andra kloka människor med tips och råd.

Inomhushallen var stor och fin, det fanns både musikanläggning och mikrofon, så nu har vi provat att bli kommenderade med det också. Imza skötte sig alldeles utmärkt, hon var lite bekymrad första dagen över alla rottisljud, men vande sig snabbt.

Träningen har funkat bra, vi håller på med en ny metod på vittringen och hittills har det sett bra ut. Hon har verkligen svårt att lita på sin lilla näsa, och ibland blir det provsmakning av de andra pinnarna och det måste jag ju få bort.

På söndag förmiddag kommenderades jag ett nästan helt elit program (hoppade över vittring och dirigeringsapport), och det kändes bra, hon klarade bla ett konskick rakt mot en människa med hund (2 m bort) och ett rutskick som jag medvetet gjort svårt.

Vi störningstränade en hel del, och det jobbigaste var när någon gjorde ett "puss" ljud precis brevid, men även det kändes som om vi fick under kontroll.

Det är jätteroligt att se att det finns stora, tunga rottweiler med en enorm arbetsglädje och kapacitet, och jättebra att få hjälp av människor som aldrig sett Imza förut, utan bara ser det de ser..

Jag kommer definitivt årtervända till den hallen, och hoppas då på att kunna skrapa ihop ett riktigt trevligt träningsgäng!

Tack till Daleos kennel som lät mig och min lilla bortbyting få vara med på detta! Jag hoppas att jag är välkommen fler gånger!

Tackar extra till Sara som såg till att vi fick middag på fredag och lördag, supergott!

I morse åkte jag och barnen till Gnesta och tränade lite uppletande, det gick som vanligt bra, jag hoppas att jag har tid att träna/tävla bruks någon gång, det passar lilla damen utmärkt..

Barnen tröttnade rätt fort, men det är förståligt när det är -11 grader ute.

Imorgon börjar det vanliga livet igen, skola och dagis, och jag ska börja jobba på onsdag, känns helt overkligt efter att varit hemma i drygt 1 år, men som tur är ska jag bara jobba 3 dagar i veckan, det hoppas jag att jag ska stå ut med...

2 kommentarer:

  1. Hej.
    Va kul med blogg.
    Jag lägger till den i min.
    Alltid lika roligt att se vad andra har för sig
    Kram
    Anette och Dido

    SvaraRadera
  2. Ett år är väl ingen tid alls att vara borta från arbetslivet. Jag tar examen nu i januari efter 3½ år studier och ska ut i verkligheten igen.... hua...

    SvaraRadera