tisdag 15 december 2009

Jag ser det snöar, jag ser det snöar....

ÄNTLIGEN är vintern här! Det är så otroligt mysigt med all snö, och mer blir det.
Jag har precis kommit in från en lyckad träning i djupsnö, här är det nog åtminstone 15-20 cm.
Det var länge sedan jag var på klubben och tränade, har varit lite bekväm de senaste dagarna, men idag bestämde jag mig för att åka dit. Jag timade det med lillemans sovtid, så han kunde sitta kvar i bilen och sova medan jag fick träna i lugn och ro.
Jag har tagit fasta på Monas ide om vilka tre delar som ska finnas med i träningen, så jag började med gruppmomenten. Jag var orolig att hon skulle nosa i snön på platsliggningen, men det gjorde hon inte, duktig flicka! Gruppmomenten känns ju extra tråkiga när man är helt själv, men som sagt de får ju inte heller glömmas bort. Efter gruppmomenten gick jag ut och värmde på nytt, låtsades att jag hade startnummer 1, vilket ju händer;) Hade redan innan ställt iordning koner och lagt fram apporter så det skulle bli så tävlingslikt som möjligt. De moment som jag skulle länka var inkallning med stå o ligg, rutan, dirigeringsapportering och hopp metallapport. Eftersom snön var djup, försvann nästan konerna och vid dirigeringsapporterna trampade jag upp små plättar där jag la dem, ungefär som jag tror att man skulle gjort på tävling under samma förhållanden. Inkallningen gick bra, lite högre tempo skulle inte skada, men helt ok. Konskick till rutan, riktigt bra, och rutskicket var också jättefint! Fick ge ett "kom" kommando för att jag skulle vara säker på att hon var i rutan. Inkallningen från rutan var bra, men hon kom ut i en båge, sen passade hon in sig i sista stegen. Slump eller vana? Lagt det på minnet iallafall. Dirigeringsapporten var också jättebra, fint konskick, och trots att hon inte såg apporterna så sökte hon sig helt rätt och såg den naturligtvis så småningom. På tillbaka vägen drog hon sig mot konan, ännu en grej att hålla koll på, det kan ju hända att det berodde på snön, att hon ville springa i gamla spår. Metallapporten försvann nästan helt i snön, men Imza ut bra, tog den lite tveksamt, hoppade bra tillbaka, men släppte den vid min sida. Tog upp den på nytt kommando. Jag förstår att det inte är trevligt med en metallapport full med snö i munnen så jag tyckte hon skötte sig riktigt bra iallafall. Det är ju bara positivt om det finns förbättringspotential;) Körde lite tempo inkallningar och några till metallapporteringar, och då funkade ju allt precis som det ska, såklart.... Känns skönt att de flesta moment i eliten har satt sig, nu är det "bara" finslipning kvar... Och som alla vet, så när det ena funkar får man brister i något annat, för oss har fjärren hamnat på efterkälken, så nu ska jag lägga extra krut på den ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar