söndag 29 november 2009

Globen + sjukstuga= lite träning

Har varit sjuk sen måndagskvällen så träningen har det blivit lite sisådär med, men i torsdags var jag i Södertälje och tränade med min kompis. Jag satte upp alla koner som ska finnas på en elitbana, och tränade på att hon skulle kunna sortera vilka moment som vi höll på med. Ett kort fritt följ som uppvärmning, sedan gå-rutan, avslutade vid sitt. Inkallning med stå o ligg, riktigt bra tempo och fint utförda skiften. Sen kom utmaningen, rutskicket låg nära gå-rutan, och precis som jag trodde sprang hon in i gå-rutan. Efter lite tänk och omskick hittade hon den riktiga rutan, och när hon väl sett den var det inga problem. Jag fick höra av min kompis att hon varit på en tävling där rutan låg inne i gå-rutan, det måste provas någon gång... Kan tänka mig att det var många hundar som blev brydda av det. Sen övergick jag till detaljträning av fjärren, hon flyttade ju fram på tävling, och jag var inte säker på i vilket skifte det var, men som jag trodde så var det i ligg från stå. Jag har tränat mycket stå-ligg-stå, men inte ligg-sitt-stå-ligg och det är där problemet kommer. När hon ställer sig från sitt ställer hon sig lite långt fram med framtassarna, och det kompenserar hon sedan genom att flytta fram bakbenen lite vid läggandet. Klicker hos medhjälpare och hökögon från densamma gjorde att vi fick till bra skiften tillslut. Nu vågar jag bara träna när någon tittar, det är ju så svårt att se de små rörelserna själv på långt håll, kan kanske funka med uppriggade speglar? Lite vittring blev det också, la godis vid pinnarna för att hon ska komma ner i varv, och snabb belöning för rätt pinne så hon inte byter. Kändes som om det är rätt metod just nu.
Fredagen var jag i Globen och tittade på hästar hela dagen kom hem kl 1 på natten. Upp kl6.30 för att åka till Nyköping på kurs (pust, inte frisk än...) Vi hade hundarna med oss och Imza betedde sig som hon inte gjort något roligt på 100 år, min ork var ju knapp, men en inkallning som var toppen och lite frittfölj tränade vi i allafall. Idag har det blivit ytterligare en vilodag (jag är inte kry och efter den rätt intensiva helgen behövde jag det) jag ska försöka träna lite inomhus ikväll, vittring funkar ju utmärkt att träna på köksgolvet liksom vändningar på stället (utan att se ut som en potatisskruv) och lite stegförflyttningar (jag försöker flytta många steg åt både höger och vänster så att Imza går skänkelvikning i ett lugnt och bra tempo).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar